Ανυπότακτη Κρήτη

Ανυπότακτη Κρήτη

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ, ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΥ ΜΕ ΤΗΝ “ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ”

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ,
ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΥ ΜΕ ΤΗΝ “ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ”

ΘΕΜΑ: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΑΣΤΕΚ)

Κύριε Περιφερειάρχη

Για το ρόλο του τουρισμού στην οικονομική δραστηριότητα του νησιού μας νομίζω ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερη επιχειρηματολογία. Η τουριστική ανάπτυξη στηρίζεται πρώτα απ' όλα στον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή στους εργαζόμενους. Η Κρήτη διαθέτει μια πολυάριθμη και καλά εξειδικευμένη εργατική τάξη στον τουρισμό. Τις ικανότητες αυτές αποκτούν οι εργαζόμενοι συνήθως πληρώνοντας από την τσέπη τους για απόκτηση ειδικοτήτων, εκμάθηση ξένων γλωσσών κλπ.
Μια από τις ελάχιστες δημόσιες σχολές τουριστικής ανάπτυξης που υπάρχουν στη χώρα είναι η ΑΣΤΕΚ που βρίσκεται στον Άγιο Νικόλαο. Η ΑΣΤΕΚ, τότε ΑΣΤΕΑΝ, ιδρύθηκε το 1995 και αρχικά εγκαταστάθηκε στο ξενοδοχείο Μαρμίν Ελούντα. Το 1999 μετεγκαταστάθηκε στο κτιριακό συγκρότημα Ξερόκαμπος του Δήμου Αγίου Νικολάου. Το 2006 μεταφέρθηκε σε κτίριο της οδού Λατούς στο Δήμο Αγίου Νικολάου. Η σχολή υπάγεται στο Υπουργείο Τουρισμού κι έτσι οι σπουδαστές δεν απολαμβάνουν ούτε καν εκείνα τα λίγα δικαιώματα που έχουν οι υπόλοιποι σπουδαστές. Δηλαδή
  • δεν έχουν δικαίωμα δωρεάν σίτισης και ξοδεύουν μεγάλα ποσά για τη διατροφή τους
  • δεν δικαιούνται πάσο κι έτσι πληρώνουν για όλες τους τις μετακινήσεις
  • δεν υπάρχει εστία ή δωμάτια που να διαμένουν οι σπουδαστές από τα φτωχότερα εισοδηματικά στρώματα.
  • δραματικές είναι οι ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνικό εξοπλισμό
  • δουλεύουν 8ωρο και παραπάνω, για ένα τρίμηνο κάθε καλοκαίρι επί τρία χρόνια σε ξενοδοχεία του νησιού με αμοιβή 300 ευρώ!

Το αποτέλεσμα είναι να διακόπτουν τις σπουδές τους αρκετοί σπουδαστές καθώς οι οικογένειές τους αδυνατούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά.
Δεν θεωρώ ιδιαίτερα τιμητικό για τον τόπο μας να αντιμετωπίζονται οι σπουδαστές αυτοί το υπόλοιπο έτος σαν “χειμερινοί τουρίστες” που θα δαπανούν μέρος του εισοδήματος των οικογενειών τους για να συντηρούν τοπικά καταστήματα.
Θα μπορούσε η Περιφέρεια Κρήτης, αντί να δαπανά υπέρογκα ποσά για την τουριστική προβολή αλλά και σε άλλες δραστηριότητες προβολής και βιτρίνας, που καταλήγουν σε εξυπηρέτηση συμφερόντων μεγάλων τουρ οπερέιτορς αλλά και άλλων επιχειρηματιών, να καλύψει αρχικά τα έξοδα διατροφής και μετακίνησης των σπουδαστών και να συμβάλλει στην αναζήτηση λύσης για το στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές;

27/11/2015




Πέμπτη, 12 Νοεμβρίου 2015

ΟΜΙΛΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΆΝΝΗ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ (ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ) ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ Π.Σ. ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ (10-11-2015)


ΟΜΙΛΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΆΝΝΗ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ (ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ) ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ Π.Σ. ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ (10-11-2015)

ΟΜΙΛΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΆΝΝΗ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ (ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ) ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ Π.Σ. ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ (10-11-2015)

Ακούσαμε πολλές φορές σήμερα ότι τον τελικό λόγο για το Χωροταξικό της Κρήτης τον έχει το Υπουργείο. Καταλαβαίνουμε βέβαια ότι η επικείμενη αναθεώρηση γίνεται υπό το βάρος τριών μνημονίων, με τους υπουργούς να μπαινοβγαίνουν στο Χίλτον για να πάρουν εντολές από το κουαρτέτο μπορούμε να αντιληφθούμε όλοι σε ποια κατεύθυνση θα είναι η επικείμενη αναθεώρηση. Παρ' όλα αυτά έχει μεγάλη σημασία και η δική μας γνωμοδότηση.
Το χωροταξικό που εμείς σήμερα συζητάμε είναι το χωροταξικό για τους πολλούς, για τους κοινούς θνητούς. Η ελίτ, η οικονομική ολιγαρχία διαθέτει τα δικά της χωροταξικά εργαλεία. Τα λεγόμενα Ειδικά Χωροταξικά, που είναι ουσιαστικά Ιδιωτικά Χωροταξικά με τα οποία χωροθετεί ο ίδιος ο μεγαλοεπενδυτής όπως τραβά η όρεξή του ( ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, τις ΑΠΕκλπ). Το κέρδος του μεγαλοεπενδυτή βαφτίζεται εθνικός στόχος και με το νόμο περί φαστ τρακ επενδύσεων αντί να προσαρμόζεται το επενδυτικό σχέδιο στη νομοθεσία προσαρμόζεται η νομοθεσία στο επενδυτικό σχέδιο.
Αν κάτι πρέπει να έχει η σημερινή απόφαση του ΠΣ είναι το αίτημα για κατάργηση των ειδικών χωροταξικών που εξυπηρετούν τις λεγόμενες στρατηγικές επενδύσεις κι εξυπηρετούν με προκλητικό τρόπο το μεγάλο κεφάλαιο.

Το κυρίαρχο ζήτημα τόσο στο κείμενο της μελετητικής ομάδας όσο και στην εισήγηση της Περιφέρειας είναι το “ενεργειακό” της Κρήτης. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην εισήγηση της Περιφέρειας, 6 από τις 18 σελίδες, αναφέρονται στα ενεργειακά. Αν σκεφτούμε τι έχει ήδη εγκατασταθεί και τι προβλέπεται να γίνει.....τρομάζει κανείς.
Γίνεται λόγος για τα πετρέλαια στη νότια Κρήτη, τα 9 οικόπεδα και τα σχέδια για πλατφόρμες άντλησης απέναντι από τις ακτές και πρόβλεψη για υποδομές υποστήριξης π.χ. στο Τυμπάκι.
Αγωγός φυσικού αερίου που θα έρχεται από το Ισραήλ θα διέρχεται από την Κρήτη και θα συνεχίζει στην ηπειρωτική Ελλάδα, με τον οποίο θα συνδεθούν και τα εγχώρια κοιτάσματα αν και όταν αξιοποιηθούν.
Νέα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με φυσικό αέριο στον Αθερινόλακο και στην Κορακιά, όπου προβλέπονται και δεξαμενές φυσικού αερίου. Όσο για το Μαράθι αυτό φαίνεται ότι μπήκε για να βγει και να δώσει την αίσθηση στην τοπική κοινωνία ότι “γλυτώσαμε” τα χειρότερα.
Τα εργοστάσια σε Ξυλοκαμάρα και Λινοπεράματα δεν κλείνουν παρά τις θηριώδεις επενδύσεις που γίνονται στο όνομα του κλεισίματος τους.
Είτε με τις οκτώ περιοχές χωροθέτησης ΑΠΕ στη εισήγηση της μελετητικής ομάδας είτε με τους “αυστηρότερους” όρους της εισήγησης της Περιφέρειας προβλέπεται η παραγωγή ρεύματος από αιολικά πάρκα δυο και τρεις φορές πάνω από τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης, αν και ήδη η συμμετοχή τους είναι 24% στην ηλεκτροδότηση του νησιού. Χώρια οι αιτήσεις ΤΕΡΝΑ και Κοπελούζου που σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν εκατοντάδες ανεμογεννήτριες σε δεκάδες βουνοκορφές σε όλους σχεδόν τους δήμους του νησιού.
Προτείνονται υβριδικά, παραγωγή ρεύματος από βιομάζα, έχουν ήδη πάρει έγκριση και ηλιοθερμικοί σταθμοί στην Ανατολική Κρήτη.
Μπορείτε να μου πείτε τι θα το κάνουμε τόσο ρεύμα; Την Κρήτη ή την Κίνα θα ηλεκτροδοτήσουμε;
Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που προτείνεται το καλώδιο διασύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι, σε αυτή τη φάση, γιατί είναι ο δούρειος ίππος για τη μετατροπή της Κρήτης σε γεννήτρια που θα παράγει πολλαπλάσιο ρεύμα από τις ανάγκες του νησιού, δούρειος ίππος για την συνολική αλλαγή της φυσιογνωμίας της Κρήτης όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα.
Πρόκειται για μεγαλομανή σχέδια που πιθανά να εμπλέξουν την Κρήτη σε γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς μεγάλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων που όπως έχουν δείξει δεν έχουν κανένα δισταγμό να αιματοκυλήσουν λαούς για ν' αρπάξουν τις πλουτοπαραγωγικές τους πηγές.
Για όλα τα παραπάνω θεωρώ ότι η επερχόμενη συζήτηση στο ΠΣ για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης ίσως να είναι πιο σοβαρή κι από τη σημερινή για το χωροταξικό.

Η μελετητική ομάδα ασκεί μια κριτική – όπως και πολλοί από εμάς – στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού και για τη ζημιά που έχει κάνει στο περιβάλλον, στο τοπίο κλπ Ως εδώ θα μπορούσε κάποιος καλοπροαίρετος να συμφωνήσει. Αλλά δεν πρέπει να μας διαφεύγει το εξής: η στρατηγική του τουριστικού κεφαλαίου και του κράτους μετατοπίζεται από το μαζικό τουρισμό στις επενδύσεις προσέλκυσης τουριστών υψηλών εισοδημάτων, σε επενδύσεις “ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης”, με τουριστικά χωριά, παραθεριστικές κατοικίες, μαρίνες, γήπεδα γκολφ, συνεδριακά κέντρα κλπ Το νησί μας έχει υποστεί κακοποίηση τα προηγούμενα χρόνια από την τουριστική ανάπτυξη στο πλαίσιο της μικροκαταπάτησης και μικροϋφαρπαγής αλλά εξακολουθεί να έχει πολλές ανέγγιχτες περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Η κατασκευή ολοκληρωμένων τουριστικών αναπτύξεων και παραθεριστικών κατοικιών θα σημάνει ανεπανόρθωτη καταστροφή σε περιοχές που σήμερα είναι παρθένες και τότε η Χερσόνησος ή ο Πλατανιάς θα μοιάζουν με οικολογικούς παραδείσους μπροστά σε αυτό που πρόκειται να συμβεί.

Η πολιτική κατεύθυνση της ΕΕ, που υιοθετεί και η Περιφέρεια για τον πρωτογενή τομέα είναι η εξωστρέφεια και ο εξαγωγικός προσανατολισμός. Αυτή η στρατηγική αφορά και ευνοεί μόνο μια μικρή μερίδα μεγαλοαγροτών και εξαγωγέων ενώ η μεγάλη πλειοψηφία δεν θα μπορέσει να επιβιώσει και οδηγείται στην εξόντωση από την ΚΑΠ και τα νέα φορολογικά μέτρα. Η δική μας πρόταση – το θέμα έθεσε με πολύ εύστοχο τρόπο στη διαβούλευση και το ΓΕΩΤΕΕ - βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της στρατηγικής και προκρίνει το στόχο της διατροφικής αυτάρκειας με παραγωγή φθηνών, ποιοτικών αγροτικών προϊόντων για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών των 600 και πλέον χιλιάδων κατοίκων του νησιού, των εκατομμυρίων τουριστών που το επισκέπτονται, των 10 εκατομμυρίων κατοίκων της χώρας και οι όποιες εξαγωγές θα αφορούν μόνο το περίσσευμα της παραγωγής (πχ ελαιόλαδο)
Ζούμε σε ένα νησί που για χιλιάδες χρόνια παρήγαγε δημητριακά, σταφίδες, κρασί, λάδι, εσπεριδοειδή και πολλά άλλα. Χρειάστηκαν μόνο 34 χρόνια ένταξης στην ΕΕ για να αφανιστεί η ντόπια παραγωγή στο όνομα της ελευθερίας του εμπορίου και του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Στο χωροταξικό δεν υπάρχει οριοθέτηση της γης, δεν προστατεύεται η γη υψηλής παραγωγικότητας.
Αντίθετα υπάρχουν αναφορές στα θερμοκήπια που κατακρίνονται ως εντατική γεωργία και στα υποτροπικά που καταναλώνουν πολύ νερό (και προφανώς το στερούν απόν τα υβριδικά και την παραγωγή ρεύματος...)

Μια σύντομη αναφορά θα ήθελα να κάνω και στο ζήτημα της νότιας Κρήτης. Ο νότος είναι αφημένος στην τύχη του. Αποτελεί την πίσω αυλή της Κρήτης. Ανάπτυξη του δεν σημαίνει μόνο ή κυρίως κατασκευή δρόμων. Σημαίνει πρωτίστως κατασκευή βασικών υποδομών π.χ. βιολογικών καθαρισμών. Σημαίνει αναβάθμιση των λιμανιών κι όχι μετατροπή τους σε λιμάνια για εμπορευματοκιβώτια ή υποστήριξης πιθανής εξόρυξης πετρελαίων. Σημαίνει τόνωση της παραγωγικής δραστηριότητας κι όχι ανατροπή του παραγωγικού μοντέλου που λίγο ως πολύ προτείνει η μελετητική ομάδα για την περιοχή της Μεσαράς και της Ιεράπετρας.

Εμείς πιστεύουμε ότι το χωροταξικό που προτείνεται πρέπει να καταψηφιστεί και να ξεκινήσει μια νέα πραγματική, λαϊκή διαβούλευση ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ. Με ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών κι όχι με μια συνάντηση σε κάθε νομό για ενημέρωση των δημάρχων και των υπηρεσιών των δήμων.
Οι τοπικές κοινωνίες μπορούν να αποφασίσουν για τις ζωές τους και το μέλλον τους. Δεν αμφισβητώ την επιστημονική γνώση της μελετητικής ομάδας αλλά θεωρώ ότι είναι κοινωνικά πιο αποτελεσματική η χωροθέτηση από τα κάτω με ουσιαστική γνώση του τόπου στον οποίο κάποιος χωροθετεί. Πολύ σωστά αναρωτήθηκε ο δήμαρχος Βιάννου, “ποιον ρωτήσατε για τη Βιάννο”;
Αν αυτό που λέω σας φαίνεται ακραίο ή ουτοπικό κάντε ένα κόπο να διαβάσετε τα εξαιρετικά κείμενα που έχουν καταθέσει στη διαβούλευση το Παγκρήτιο δίκτυο κατά των ΒΑΠΕ, η επιτροπή φορέων του Τυμπακίου, η συνέλευση χωριών στην Πρίνα Λασιθίου, το ΤΕΕ Ανατολικής Κρήτης, το ΓΕΩΤΕΕ, η Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου και κάποια δημοτικά συμβούλια, όπως για παράδειγμα Κανδάνου- Σελίνου.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι


έχουμε ιστορική ευθύνη για το τι θα ψηφίσουμε απόψε. Γιατί εμείς έχουμε εκλεγεί για 5 χρόνια και ίσως πάρουμε αποφάσεις που μπορεί να αλλάξουν τη φυσιογνωμία και το χαρακτήρα του νησιού μας για δεκαετίες ολόκληρες ή ακόμη οριστικά και αμετάκλητα. Δεν έχουμε δικαίωμα να το κάνουμε. Η Ανυπόταχτη Κρήτη καταψηφίζει την αναθεώρηση του Χωροταξικού της Κρήτης.



Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2015

ΟΧΙ στο Αναθεωρημένο Χωροταξικό που ολοκληρώνει την κοινωνική και περιβαλλοντική καταστροφή του τόπου μας!

ΟΧΙ στο Αναθεωρημένο Χωροταξικό που ολοκληρώνει την κοινωνική και περιβαλλοντική καταστροφή του τόπου μας!
Την Τρίτη 10/11, συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης με θέμα την έγκριση του Αναθεωρημένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης (έγγραφο 147396/20-3-2015) μετά από πολύμηνη ηλεκτρονική διαβούλευση φορέων και όχι μόνο.
Όπως ήταν αναμενόμενο, στα πλαίσια της αξιοποίησης της κρίσης από επιχειρηματικούς ομίλους και εργοδοτικά συμφέροντα , η συγκεκριμένη μελέτη έρχεται να κατοχυρώσει νομικά την κάλυψη για μεγάλα έργα που προγραμματίζονται από πολυεθνικούς ομίλους και τα οποία έχουν απορριφθεί στην ολότητα τους από τους κατοίκους και τους περισσότερους Δήμους. Προβλέπεται χωροθέτηση για εγκατάσταση ΑΠΕ 800-1600 MW όταν η εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής το 2012 ήταν 817 MW στους τρεις θερμικούς σταθμούς και 255  MW από διάσπαρτες μονάδες ΑΠΕ! H επιλογή των περιοχών που μπορούν να εγκατασταθούν ΑΠΕ καθώς και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου για την διευκόλυνση αυτού, έχει γίνει για άλλη μια φορά χωρίς να έχει προηγηθεί ενεργειακός σχεδιασμός (τι παράγουμε, τι καταναλώνουμε, αν και πώς μπορούμε να μειώσουμε την ενεργειακή κατανάλωση) με γνώμονα την παραγωγή φθηνού και χωρίς περαιτέρω καταστροφή του περιβάλλοντος ρεύματος, είτε στο στάδιο της παραγωγής του είτε στο στάδιο της μεταφορά και διανομής του. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΑΠΕ στην Κρήτη ξεπερνούν το στόχο του 20% του ενεργειακού μείγματός της, ενώ και το ίδιο το σχέδιο αναθεώρησης αναφέρεται σε καλύτερη απορρόφηση των ΑΠΕ που προδιαγράφει εάν και εφόσον εγκατασταθεί υποβρύχιο καλώδιο διασύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα για το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί καμία μελέτη από τους ιδιώτες που έχουν «προθυμοποιηθεί» να αναλάβουν να εγκαταστήσουν..
Ταυτόχρονα περιγράφεται ένα ενεργειακό πεδίο με εξόρυξη υδρογονανθράκων, διακρατικούς αγωγούς κλπ χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο θίγοντας ευρύτερα γεωπολιτικά ζητήματα (αναβάθμιση συμμαχίας με το Ισραήλ, Αμερικανική-αναγκαστικά- τεχνολογία εξόρυξης πετρελαίου κλπ.) τα οποία αυτή όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις προσπαθούν να περάσουν με αγαστή συνεργασία της Περιφέρειας χωρίς να ενημερώσουν την ίδια την κοινωνία. Ζητήματα που δεν αφορούν μόνο την περιφέρεια αλλά το σύνολο της χώρας!
Ταυτόχρονα, κάθε περιφερειακό/τοπικό χωροταξικό σχέδιο όπως και εάν εγκριθεί, με την υπάρχουσα νομοθεσία (νόμος 4269/2014) των Ειδικών Πλαισίων Χωροθέτησης για τον τουρισμό και τις ΑΠΕ επικαθορίζονται από αυτά τα τελευταία που μπορούν να αλλάξουν οποτεδήποτε από την Κεντρική Κυβέρνηση. Tα ζητήματα του πρωτογενή τομέα και των προστατευόμενων περιοχών παραπέμπονται πάλι στις «αρμόδιες υπηρεσίες» μιας και ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν ορίζει χρήσεις γης. Επίσης δεν λαμβάνονται υπόψη τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) και τα Σχέδια Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ),όπου ήδη ορίζεται η δόμηση και οι περιοχές που αφορά όπως και οι περιοχές που προστατεύονται!! Έτσι, αυξάνεται η δυνατότητα καταστροφής ακόμα περισσότερων περιοχών
στο βωμό ξενοδοχειακών μονάδων (οι ίδιοι οι ξενοδόχοι προτείνουν «αξιοποίηση» των περιοχών Natura στο έγγραφο τους στη διαβούλευση).
Από κει και πέρα, υπάρχει σύνδεση του Χωροταξικού με την χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ, το οποίο θα έχει άμεσες τεράστιες επιπτώσεις στις τουριστικές περιοχές των μικρών επιχειρηματιών και ιδιαίτερα σε αυτές που δεν εντάσσονται σε περιοχές παρεμβάσεων (περιοχές τοπίου).
Το εν λόγω σχέδιο περιγράφει την ανάπτυξη της Κρήτης ως «μπρίζα» της Ευρώπης, ως «Πράσινο» νησί (καταστρέφοντας το πραγματικά πράσινο κομμάτι της..) και ως νησί θέρετρο!!
Κάθε χωροταξικό πλαίσιο θα πρέπει να υπηρετεί ένα αναπτυξιακό πλάνο παραγωγικής ανασυγκρότησης του τόπου για τον οποίο προορίζεται και όχι περαιτέρω καταστροφής αυτού και των ανθρώπων που ζουν πάνω σε αυτό. Η περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη μεγάλης κλίμακας από την οποία μόνο οι μεγαλοξενοδόχοι κερδίζουν όπως και η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ, συμβάλλουν στην περαιτέρω καταστροφή της πρωτογενούς παραγωγής όπως και στην περαιτέρω οικολογική καταστροφή. Και μάλιστα με την δική μας οικονομική συμβολή όταν επιδοτούμε μέσω ΕΤΜΕΑΡ στο λογαριασμό της ΔΕΗ τις ΑΠΕ με 20 ευρώ την εγκατεστημένη κιλοβατώρα (από 5,4 αντίστοιχα το 2012!!) και όταν για κάθε ευρώ του ΕΣΠΑ έχουμε δώσει πολλαπλάσια ευρώ στην Ευρώπη!!
Καλούμε τους Περιφερειακούς Συμβούλους να καταψηφίσουν το συγκεκριμένο σχέδιο.
  • ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΧΩΡΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ- ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Ν.4269/2014
  • ΚΑΜΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΠΕ- ΑΘΩΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΟΥΣ
  • ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΕ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΩΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ.
  • ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 10/11 ΣΤΙΣ 12:00 ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ!

Πέμπτη, 5 Νοεμβρίου 2015

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 5-11-2015


Η περιφερειακή παράταξη Ανυπόταχτη Κρήτη εκφράζει την υποστήριξή της στον αγώνα των 42 εργαζομένων του εργοστάσιου Ανακύκλωσης στο Ηράκλειο. Χρειάζεται αλληλεγγύη και πανεργατικός αγώνας για να υποχρεωθεί η Waste Solutions, ο νέος εργολάβος της ανακύκλωσης, να διατηρήσει όλους τους εργαζόμενους στη δουλειά, με ικανοποιητικές συμβάσεις, αμοιβές, επιδόματα και ωράριο, όπως και οι προηγούμενοι εργολάβοι υποχρεώθηκαν το 2012 μετά τον πολυήμερο αγώνα των ίδιων εργαζομένων. Είναι αδιανόητο να απαιτούν από εργαζόμενους που δουλεύουν σε σκληρές και ανθυγιεινές συνθήκες και έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με κινδύνους για την υγεία τους να αμείβονται με 586 ευρώ, μεικτά, το μήνα!
Η ανακύκλωση είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για την κοινωνία μας για να την αφήσουμε στα χέρια του ιδιωτικού κεφαλαίου. Και μόνο το γεγονός ότι το δημόσιο αναθέτει τη διαδικασία σε μια Α.Ε., την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης, κι αυτή με τη σειρά της αναθέτει σε άλλο εργολάβο (που αλλάζει κάθε ένα ή δύο χρόνια) το έργο, καθιστά τη διαδικασία αυτή προβληματική και αναποτελεσματική.
Διεκδικούμε από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην εθνικοποίηση όλων των υπαρχουσών δομών και πόρων της ανακύκλωσης και τη λειτουργία ενός διευρυμένου, βελτιωμένου δημόσιου συστήματος διαχείρισης των αστικών αποβλήτων, με έμφαση στην ανακύκλωση και την ποιότητα ζωής στις πόλεις. Η Περιφέρεια Κρήτης και ο Δήμος Ηρακλείου μπορεί και πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους, απαιτώντας εδώ και τώρα χρηματοδότηση και ανατροπή του καθεστώτος απαγόρευσης προσλήψεων εργαζομένων, ώστε να αναλάβουν τη λειτουργία σε τοπικό επίπεδο, να διευρύνουν τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση, χρησιμοποιώντας μόνιμο και ικανοποιητικά αμειβόμενο προσωπικό. Μόνο ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των απορριμμάτων μπορεί να εξασφαλίσει κοινωνική αποτελεσματικότητα, προστασία του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος και αξιοπρεπή εργασία για τους εργαζόμενους.








Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2015

ΚΡΗΤΙΚΗ ΓΗ: ΕΝΑΣ ΤΟΠΟΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΟΥΜΕ

(με αφορμή τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Χωροταξικού της Κρήτης)


Τις τελευταίες δεκαετίες το τοπίο της Κρήτης ως φορέας μοναδικής φυσικής ομορφιάς και μάρτυρας της κοινής πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της συλλογικής ιστορικής μας μνήμης μειώνεται συνεχώς και καταστρέφεται συστηματικά ως αποτέλεσμα της κυρίαρχης οικονομικής πολιτικής, των άστοχων και ασύμμετρων παρεμβάσεων, της υπερεκμετάλλευσης, της άγνοιας και της απληστίας.
Σε συνθήκες οικονομικής υποτέλειας της χώρας, το νέο ΠΠΧΣΑΑ συνεχίζει την πολιτική της υπέρμετρης και καταστροφικής εκμετάλλευσης υπηρετώντας ένα οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης το οποίο επιβάλλεται από τους διεθνείς δανειστές και δεν υπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων του νησιού. Πίσω από κενές περιεχομένου διατυπώσεις περί αειφόρου και ισόρροπης ανάπτυξης αντιλαμβανόμαστε την πραγματική ιδέα που διατρέχει το ΠΠΧΣΑΑ: μία αφόρητη πίεση για οικονομική εκμετάλλευση κάθε σπιθαμής γης εις βάρος του περιβάλλοντος το οποίο αποτελεί κοινωνικό αγαθό, στοιχείο της ανθρώπινης διαβίωσης και της ποιότητας ζωής όλων μας.
Οι λεγόμενες αναπτυξιακές παρεμβάσεις που υλοποιούνται στο νησί αλλά και αυτές που προβλέπονται να γίνουν μεταφράζονται σχεδόν αποκλειστικά στην χρηματοδότηση μεγάλων κατασκευαστικών έργων, καταστροφικών για το περιβάλλον και λόγω της φύσης τους αλλά και λόγω του τρόπου σχεδιασμού τους και των διάτρητων περιβαλλοντικών μελετών που τα συνοδεύουν. Για την υλοποίησή τους απαιτείται η αποψίλωση και καταστροφή τεράστιων εκτάσεων γης δασικού ή αγροτικού χαρακτήρα με επακόλουθο τη συνεχή αλλοίωση της τοπιογραφίας του νησιού μας αλλά και τη συρρίκνωση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων και της μικρής αγροτικής ιδιοκτησίας, η οποία παραδοσιακά υπήρξε η ραχοκοκαλιά της κρητικής οικονομίας. Ταυτόχρονα, διαγράφεται και η ιστορική μνήμη καθώς πλήθος μνημείων λαϊκής αρχιτεκτονικής καταστρέφονται καθημερινά. Ξερολιθιές-μνημεία του ανθρώπινου μόχθου, πεζούλες για τη συγκράτηση της γης, παραδοσιακά συστήματα οριοθέτησης των χωραφιών, βραχοσκεπές που χρησιμοποιήθηκαν ως καταλύματα κατά την εποχιακή μετακίνηση των κτηνοτρόφων, μητάτα, μετόχια, στέρνες, μύλοι, αλώνια, πέτρινα πηγάδια, καμίνια, μνημεία-μάρτυρες του λαϊκού πολιτισμού και των παραδοσιακών οικονομικών δραστηριοτήτων στην Κρήτη καταστρέφονται καθημερινά αλλοιώνοντας αμετάκλητα το μεσογειακό χαρακτήρα του κρητικού τοπίου.
Σήμερα, μεγάλα έργα οδοποιίας τα οποία συνήθως δεν προορίζονται να εξυπηρετήσουν την καθημερινή ζωή των κατοίκων αλλά τις δρομολογούμενες διεθνοποιημένες οικονομικές δραστηριότητες, με τον τρόπο που σχεδιάζονται, τέμνουν και καταστρέφουν αλόγιστα το τοπίο χωρίς να λαμβάνεται μέριμνα από τους μελετητές για την ήπια προσαρμογή τους στην τοπιογραφία του νησιού και την ελαχιστοποίηση της παρέμβασης στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.
Αποταμιευτήρες νερού φαραωνικής κλίμακας επιφέρουν τεράστιες συνέπειες όχι μόνο στο τοπίο αλλά και στην αποστράγγιση του υδροφόρου ορίζοντα του νησιού και την αποξήρανση – ερημοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος.
Το νέο σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδας, σε μία περιοχή η οποία, λόγω της μη εντατικής καλλιέργειας, χαρακτηρίζεται ως η πιο καθαρή πεδιάδα της Κρήτης, προβλέπει την εκρίζωση 130.000 ελαιοδέντρων, την καθαίρεση βουνών τεράστιου όγκου, ενώ η λειτουργία του εκτιμάται ότι θα προκαλέσει ρύπανση της γης και του υδροφόρου ορίζοντα.
Μονάδες ΑΠΕ πάσης φύσεως χωροθετούνται σε παρθένους ορεινούς όγκους, ξεχωριστής φυσικής ομορφιάς και βιοποικιλότητας όπως για παράδειγμα το Αποπηγάδι με τις ιστορικές καστανιές. Τα ορεινά αυτά τοπία συνεχίζουν να είναι οι μάρτυρες παραδοσιακών μορφών ζωής και οικονομίας, ζωντανών ακόμη σήμερα μέσα από τα μικρά χωριά που παλεύουν να επιβιώσουν και να διασώσουν τη λαϊκή μνήμη αν και, ατυχώς γι’ αυτά, δεν εμπίπτουν στους στρατηγικούς σχεδιασμούς του ΠΠΧΣΑΑ περί αειφόρου ανάπτυξης!!!
Ταυτόχρονα νέες ζώνες, ήπιων εναλλακτικών μορφών τουρισμού προβλέπεται να αναπτυχθούν σε περιοχές όπου διατηρείται ακόμη ο αυθεντικός χαρακτήρας του κρητικού φυσικού και πολιτιστικού τοπίου. Αλήθεια, αν συνεχίσουμε έτσι, μέχρι πότε πιστεύουμε ότι θα μπορούμε να ανακαλύπτουμε τέτοιους τόπους;
Το 2010, με δέκα χρόνια καθυστέρηση, η Ελλάδα επικύρωσε την ευρωπαϊκή σύμβαση για το τοπίο η οποία υπεγράφη στη Φλωρεντία το 2000. Στο πλαίσιο των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τη σύμβαση αλλά και σε εφαρμογή της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, το νέο ΠΠΧΣΑΑ προβλέπει γενικά «την προστασία και ανάδειξη του ενιαίου φυσικού και πολιτιστικού χώρου»και ειδικά αναγνωρίζει ως σημαντικής προτεραιότητας τις λεγόμενες «ζώνες υψηλής προστασίας» με «φέρουσα ικανότητα φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου» καταλήγοντας στον εντοπισμό εννέα χωρικών ενοτήτων που αναγνωρίζονται ως «τοπία ιδιαίτερης σημασίας» όπου θα πραγματοποιηθούν«στοχευμένες χωρικές δράσεις».
Απέναντι σε αυτήν την λογική της αποσπασματικής, μουσειακής, προστασίας «χωρικών ενοτήτων», τη στιγμή που το νησί παραδίδεται κυριολεκτικά στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες και στους εργολάβους απαντάμε ότι: το τοπίο, ως αλληλεπίδραση της φύσης και του ανθρώπινου πολιτισμού, είναι ένα και αδιαίρετο, δεν διαβαθμίζεται και δεν προστατεύεται επιλεκτικά. Γι΄αυτό άλλωστε η ευρωπαϊκή σύμβαση για το τοπίο προβλέπει ότι η φροντίδα για τη συντήρησή του θα πρέπει να εντάσσεται σε κάθε περιφερειακή και αστική πολιτική σχεδιασμού, όπως και σε πολλές άλλες πολιτικές με πιθανό άμεσο ή έμμεσο αντίκτυπο σε αυτό (Κεφ.2, αρ.5. Γενικά μέτρα).
Η παραπάνω δέσμευση για προστασία και συντήρηση του τοπίου προφανώς δε συμβαδίζει με τις σχεδιαζόμενες στρατηγικές ανάπτυξης εφόσον αυτές θα επιτείνουν την αλλοίωση του μεσογειακού χαρακτήρα του κρητικού τοπίου μέσω των συνεχιζόμενων απαλλοτριώσεων τεράστιας κλίμακας, τη δέσμευση των πολύτιμων υδάτινων πόρων σε γιγάντια φράγματα προς εξυπηρέτηση του μαζικού τουρισμού και την ανάπτυξη ΑΠΕ, την καταστροφή των μνημείων της φύσης και του ανθρώπου τα οποία εγγράφονται μέσα στις περιοχές που αποψιλώνονται, την καταστροφή των ανέγγιχτων ορεινών τοπίων τα οποία διατηρούν άθικτη φυσική ομορφιά, παραδοσιακές μορφές κοινωνικής οργάνωσης και οικονομίας, πλούσιο πολιτισμό και ιστορία και θα πρέπει άμεσα να χαρακτηριστούν ως «τοπία ιδιαίτερης σημασίας» και διεθνούς ενδιαφέροντος.
Κάθε λαός και κάθε γενιά φέρει την ιστορική ευθύνη να προστατεύσει τον τόπο που του παραδόθηκε ως κοινή κληρονομιά. Η Κρήτη με τη μοναδική τοπογραφία της, την πλούσια βιοποικιλότητα, τα αρχαία και ιστορικά δέντρα και δάση, τα πανάρχαια ελαιόδεντρα, τη μακρά πολιτιστική ιστορία της βάθους 8000 ετών, καθίσταται ένας τόπος μοναδικός. Σήμερα, αυτός ο τόπος συνεχίζει να καταστρέφεται με ευθύνη τόσο της ισχύουσας πολιτικής των μεγάλων συμφερόντων που μεταφράζεται σε υπερεκμετάλλευση κάθε δυνατού οικονομικού πόρου όσο – πρέπει να πούμε- και των Κρητικών οι οποίοι έχοντας παρασυρθεί από την λογική του εύκολου και άκοπου χρήματος μέσω των επιδοτήσεων και των τεράστιων αποζημιώσεων από τις απαλλοτριώσεις, εγκαταλείπουν εύκολα και αδιαμαρτύρητα τη γη τους αγνοώντας τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στις επόμενες γενιές.
Ο αγώνας επομένως είναι διπλός: ανατροπή των πολιτικών άγριας οικονομικής εκμετάλλευσης αλλά και αλλαγή των προτύπων ζωής και απαρχή μιας νέας κοινωνικής συνεργασίας.

Κουκουράκη Ανθή, αρχαιολόγος,
μέλος της περιφερειακής παράταξης ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΗ ΚΡΗΤΗ